Det gode soveværelse – få den bedste nattesøvn

En god søvn er lige så vigtigt for din sundhed, din velvære og dit hus som helhed, som motion, den rigtige mad og den perfekte indretning er. Alligevel viser undersøgelser, at de fleste af os slet ikke får den anbefalede mængde timer i sengen om natten, og de fleste af os får heller ikke den rette mængde kvalitetssøvn. Her finder du de bedste råd til at få den bedste søvn med hjælp fra dit soveværelse. Du kan ligeledes læse mere om din kommende drømmeseng på www.madrassnedkeren.dk.

Få et godt sovemiljø

Den gode søvn starter med din mentale indstilling til det at sove. Måske har du alt for travlt på arbejdet for tiden, eller måske holder dine børn dig vågne hele natten. Det er derfor vigtigt, at du gør din søvn til noget, du ikke vil gå på kompromis med.

Undersøgelser viser, at du fungerer bedst med mellem 7-9 timers søvn om natten, så du kan præstere bedre på arbejdet eller være en bedre forældre til dine børn om dagen. Gør søvnen til en nydelse, og til noget du ser frem til og glæder dig til hver aften.
Søvnen er ikke bare noget, der skal overstås. Du bruger faktisk en tredjedel af dit liv i sengen, så derfor er et godt sovemiljø vigtigt. En god madras, et roligt, mørkt og køligt soveværelse og ingen forstyrrende småbørn eller husdyr i sengen. Hvis det er nødvendigt, kan du bruge ørepropper og en sovemaske eller sætte mørklægningsgardiner op, hvis din søvn nemt bliver generet af lyd og lys omkring dig.

Derudover bør soveværelset kun bruges til søvn og sex, så derfor skal der ikke være en arbejdsstation, tv eller andet lignende i dit soveværelse, som kan give dig stressende eller uvelkomne tanker om aftenen og natten. Dertil kan det være en god ide at give dig selv lidt tid til at falde ned og slappe af den sidste time, inden du går i seng. Slap af med noget behageligt og beroligende. Det kan for eksempel være noget roligt musik, noget afslappende læsning, et varmt bad eller en kop te og noget velkendt selskab. Ofte hjælper det også at dæmpe belysningen og undgå koffein og alkohol, da lys og stimulerende væsker kan forstyrre din nattesøvn.

Få den bedste seng til din nattesøvn

Dertil er det vigtigt, du finder en seng, der passer til netop dine behov. Der er ikke nogen seng, som passer perfekt til alle, så derfor skal du finde ud af, om du har brug for en blød eller en mere hård seng. Du skal også overveje sengens størrelse, og hvilken slags seng du kunne tænke dig. En madras der passer til dig og din kropsvægt er også et af de bedste værn mod dårlig ryg og andre relaterede sygdomme. Jo større din vægt er, jo fastere en madras har du derfor også brug for. Derudover omhandler disse råd også dine børn og bekendte, så en god børneseng, juniorseng eller køjeseng er også med til at give dine nærmeste den bedste nattesøvn, så de kan være den bedste version af sig selv om dagen.